"A könyvek olyanok, mint a tükör: mindenki azt látja bennük, amit a lelkében hordoz.” Carlos Ruiz Zafón

Könyvkuczkó

A. J. Finn: Nő az ablakban

2018. május 15. - BubuMaczkó

noazablakban_2.jpgA. J. Finn debütáló regénye egy izgalmas thriller, feszültséggel teli krimi, melynek középpontjában Dr. Anna Fox, egykori gyermekpszichológus áll, aki egy trauma elszenvedése óta, tíz hónapja nem tette ki a lábát New Yorki házából, mert agóriafóbiás. Betegségének természetét rendkívül pontosan, és érzékenyen tárja elénk az író, ami a kötet hangulatát is megadja. Az események naplószerű leírása, és Anna nézőpontja személyessé teszi az élményt az olvasó számára, a cselekmény előrehaladtával pedig egyre jobban megismerhetjük egy nő megbánással, félelemmel teli lelki világát, a sérült gyógyító tehetetlenségét, kiszolgáltatottságát.

Dr. Fox mentális betegségével együttérezve mi is megtapasztalhatjuk a fullasztó bezártságot. Akár az ő testéről, elméjéről, akár a házáról legyen szó, egy idő után eluralkodik egyfajta bénító érzés az olvasón, és egyre erősebb lesz a késztetés, hogy a nő világából mielőbb kiszabaduljon. A főhősnő menekülése a valóságtól, és a helyzetéből a szemben lakó szomszédság életének módszeres megfigyelése lesz, így megismeri a körülötte élők kisebb-nagyobb titkait, drámáit. Ez az olvasmány mai szemmel nézve talán lassúnak tűnhet, mert folyamatosan teremti meg a nyomasztó hangulatot, építi a bezártságtól terhes légkört. De inkább a kis mikroközösségre, és főleg a főhősnő lelki világára fókuszál, miközben fenntartja, és növeli a nyugtalanságot. Nem csak ritka, hogy egy ilyen súlyos problémával küszködő ember áll a középpontban, de izgalmassá is teszi a narrációt.noazablakban_8.jpg

– Na, ki van itt?

A könyv azt vizsgálja, hogy miből fakad az emberek egymás iránti, szinte kényszeres kíváncsisága. Ráadásul az a vizsgálat az igazán izgalmas, ahol az alany nincs tisztában azzal, hogy kémkednek utána, így természetes marad a viselkedése. Ezt analizálva más eredmény születik, mintha tudatában van az illető a leselkedés tényének. Anna mindennapos tevékenysége nem csak egy saját szafari emberekkel, vagy szakmai perverzió ártalom, hanem magányos életének legnagyobb öröme. Könnyű leszólni őt, csakhogy vele együtt mi is bűnrészessé válunk a kukkolásban. Minden elolvasott könyvben magunk is egy adott nézőpontból tekintünk egy történetre. Szűrt információkból, a cselekmény töredékeiből rakjuk össze a saját verziónkat az olvasmányunkból. A többiek életének részleteiben merülünk el, hogy eltereljük magunkat. Álomképekbe menekülünk el önnön valóságunkból. A kötet érdekességét pont az adja, hogy miközben másokkal foglalkozunk, felötlik bennünk, ugyanúgy minket is kikémlelhet valaki. Nem csak a házunk szemén át, hanem az internet által kitárt ablakon keresztül is egyre nő ennek a veszélynek a mértéke.

Bár Anna az, aki leselkedik, mégis ő a legkiszolgáltatottabb szereplő. Egy ponton túl a cselekmény ellene fordul, és a megfigyeltjeihez hasonlóan ő maga is a fokozott kíváncsiság, a nem kívánt érdeklődés, és előítéletek hálójába kerül. Ő nemhogy a szituációból nem tud kimenekülni, de még a saját házából sem szabadul ki eszméletvesztés vagy pánikroham nélkül. Részben pálcát törünk felette mi, olvasók is, részben kíváncsiak vagyunk az ő történetére, múltjára is, ahogyan a jövőjének alakulására is. De mivel jó szándék vezeti, szerinte jó ügy lebeg a szeme előtt, izgulunk érte, mikor közeledik felé a veszély, és nincs hova menekülnie előle.

Orvosként azt mondanám, hogy a pánikbeteg olyan környezetet próbál találni, amit kontrollálhat. Micsoda steril megfogalmazás. Pánikbetegként (igen, így hívják) azt mondanám, az agorafóbia nem is dúlta fel annyira az életemet – inkább csak ez lett az életem.

noazablakban_6.jpgA történet feszültségét fokozza, hogy nem lehet tudni, hogy a bűncselekmény, ami a középpontban van valóban megtörtént, vagy csak az elbeszélő fejében létezik. A sorra kiderülő, egymásnak ellentmondó vallomások, események, bizonyítékok időről időre kétkedéssel töltenek el mindenkit. E mellett hangsúlyos szerepet kap a narrátor gyógyszereinek típusa, mértéke, mellékhatásai, amiket ráadásként folyamatosan alkohollal is kever. Többször könnyelműen cselekszik, láthatjuk gyengeségeit, szétszórtságát. Elbizonytalanít mindenkit, miközben az addikció ördögi köreit futja hazugságok, önámítás, önbizalomhiány, álmodozás, menekülés, "öngyógyítás" között. Sokszor nincs a saját cselekedeteinek sem tudatában, így ő lesz a tökéletesen megbízhatatlan szemtanú.

Mondd el, mit láttál, és hogy szerinted ez mit jelent! (Hitchcock: Hátsó ablak)

A könyv ereje a karakterábrázoláson kívül, hogy bemutatja a tökéletesség, és a vágyálmok milyen sérülékenyek a valóságban. Dr. Fox képzelete és az élete között ugyanúgy szakadék tátong, mint mások ablakában látott idill és a realitás között. Miközben figyelmen kívül hagyja környezete diszfunkcionalitását, törékenységét, saját, ijesztő valóságát mindenféle álomképhez hasonlítja. Legyen az egy facebook profil, valami pletyka, vagy egy szépen berendezett lakásban egy idilli családi kép, mind torzító tükör, amivel csak az önbecsülését és az önmagába vetett hitet rombolja. Míg kénytelen lesz felismerni, hogy a kirakat lehet végtelenül üres, és az élet, ami után annyira áhítozik, nem biztos, hogy jobb a sajátjánál. Nincs értelme önmaga legrosszabb verzióját mások legszebb oldalához hasonlítani, mert könnyen lehet, hogy a többiek pont arra vágynak, hogy ők lehessenek a túloldalon a nő az ablakban.

By BubuMaczkó 2018. május 15.

A kötet az Alexandra Kiadó gondozásában jelent meg, itt megrendelhető!noazablakban_9.jpg

A bejegyzés trackback címe:

http://konyvkuczko.blog.hu/api/trackback/id/tr6913938140

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.