Legendás könyvek és megfigyelésük

Könyvkuczkó

Daphne du Maurier: A Manderley-ház asszonya

2018. július 24. - Könyvkuczkó

daphne_du_maurier_a_manderley-ha_z_asszonya_2.jpgDaphne du Maurier 1938-as regénye a Jane Eyre egyik legismertebb átirata. Bár a történet több hasonlóságot mutat az eredetivel, inkább a lélektani hatásokra koncentrál. Nem csak egy szimpla átgondolása egy korábbi kötetnek, hanem fejlődéstörténet, kísértethistória, gótikus regény, thriller, krimi és szerelmi történet is, ami méltán nevezhető mára maga is klasszikusnak. A Jane Eyre-hez hasonlóan foglalkozik a szabadság és konvenciók gondolatával, de inkább az emlékek, vágyak, titkok és az ezekből adódó rettegés a fő témái a könyvnek. Ezeket a szempontokat vizsgálva a legtöbb elhangzott mondat, esemény többértelmű, attól függően, hogy melyik szereplő szemszögéből, tapasztalataiból indulunk ki. Ez teszi letehetetlenné, többször is olvashatóvá ezt a történetet. Újra és újra felülvizsgálható akár ugyanaz a frázis vagy cselekményszál, amire mindenki máshogy reflektál, és közben végig fennmarad a feszültség az olvasóban.

Ó, ha feltalálnának valamit (…), valamit, amivel konzerválni lehetne az emlékeket, mint egy ízt vagy egy illatot! És ha az emlékek soha meg nem kopnának, soha el nem fakulnának, hogy amikor kedvünk tartja, elővehetnénk az üveget, és csak ki kellene húzni a dugót, és újra átélhetnénk az elmúlt pillanatot!

A Manderley-ház asszonya igazi Hamupipőke-történetként indul: narrátorunk (akinek a neve az első a talányok sorában) egy félénk, szerény társalkodónő egy harsány, illetlen, újgazdag nő mellett. Monte Carloban szállnak meg, ahol találkoznak Maxim de Winterrel, a neves, angol birtokossal. A korkülönbség és gyökeresen eltérő neveltetésük, körülményeik ellenére Maxim felfigyel a lányra. Mikor útjaik elválnának, megkéri a lány kezét, aki a kezdeti aggodalmai ellenére, miszerint egy világ választja el őket egymástól, igent mond. Pár hét múlva a nászút után hazatérnek Manderley-be. Itt az új Mrs. de Winternek nem csak a háziasszony szerepéhez kell felnőnie, de meg kell küzdenie a nemrég elhunyt előző feleséggel, és az ő emlékét őrző házvezetőnővel, Mrs Danver-szel is. Egész neveltetésével, korábbi életvitelével szembefordulva egy számára ismeretlen világ szabályai közt kell elboldogulnia. Mrs. Van Hopper mellett csak azt tanulhatta meg, hogy húzódjon be az árnyékba, Manderley-ben viszont ki kell lépnie a fénybe, és meg kell tapasztalnia, mi mindennel jár együtt a ház asszonya cím. De leginkább saját démonaival kerül szembe, amik beárnyékolják a boldogságát, miközben egyre nagyobb fal emelkedik a házasságukban titkokból, szorongásból, félreértésekből.daphne_du_maurier_a_manderley-ha_z_asszonya_6.jpg

Még emlékeztek rá, hogy milyen szép volt. A mosolyát még nem felejtették el. A hangja valahol még ott rezgett a levegőben, és szavainak zengésére is emlékeztek még. Még követni lehetett a lába nyomát, és a tárgyakon ott volt még az érintése.

A történet gerincét a rejtélyesen elhunyt korábbi Mrs. de Winter, Rebecca adja. Ő az origója a szereplők jelenlegi életének, vágyainak, emlékeinek. A vele való viszony meghatározó mindenki életében, a történet idejében, egy évvel a halála után is. Az új feleségre elődje személyének a puszta említése fenyegetően hat. A számára legfontosabb események a Maximmal való megismerkedés, az ébredő szerelem, a vihar előtti csend: a Rebecca előtti idő, mikor még nem tudta, kivel került szembe. Ezek az emlékek lesznek később a kapaszkodók, amik erőt adnak számára, mikor kitör a vihar. Ezzel szemben Maxim poszt traumás tüneteket mutat, rendszeresen rémálmok gyötrik, korábbi momentumok hol felvillanak előtte, hol eltűnnek, dührohamai vannak, valahányszor Rebecca neve szóba kerül és kísérti minden, amihez neki köze volt. Ő leginkább felejteni szeretne, felszabadulni a teher alól, amit a felesége jelent. Mrs. Danvers pedig szinte nem is él igazán, csak a kegyhellyé változtatott nyugati szárnyban, ahol életben tartja és hazavárja Rebeccát. Szigorúan őrzi, védi Manderley-t, és vele együtt az asszonyát is. Retteg a változástól, ami azt jelentené, hogy tényleg meghalt, és nem tér vissza soha többé. Rebeccát pedig pont ezek az álmok és félelmek tartják életben. A neve tabu lesz a házban. Egy lepel, mely alatt megáll a mérgező levegő, ami megfojtja Manderley-t.

Amint ott álltam visszafojtott lélegzettel, meg mertem volna rá esküdni, hogy a ház nem üres, hogy éppen úgy él és lélegzik, mint akkor régen.

daphne_du_maurier_a_manderley-ha_z_asszonya_3.jpgA kastély délibáb: a főszereplő hosszasan álmodozik a majdani, szinte paradicsomi életről, ami itt várja. De bármennyire szeretne egy igazi otthont, teljesen mást kap. Manderley mutatja meg neki először, mi történik, mikor a kislányos álmai találkoznak a valósággal. A kúszónövényekkel, kanyargó utakkal, labirintusokkal teli ház fojtogat. A rengeteg ablak figyel, az illatok, zajok mind Rebeccát idézik. A várt mennyország pár pillanatra megmutatja magát, de hamar átveszi a helyét a földi pokol, ahol a nyugalom és a béke csak naiv ábránd. Itt a felszíni boldogság alatt valójában hazugságok, alakoskodás és színjátszás az úr. Titkok határozzák meg a narrátor életét Manderley-ben: amikről nem tud, amikről nem mer kérdezni sem, és amik feszültséget hoznak a házasságába. Ez egyfajta kritika is a társadalmi elvárások eredményeként létrejött megfelelési kényszerről, merev, kényszerű szabályokról és rossz beidegződésekről. Manderley státuszszimbólum és kötelességek sora is, ami meghatározza az ott élők mindennapjait. Ettől nem lehet szabadulni, és ez rengeteg feszültséget és problémát okoz a főszereplők életében is. Aki ide belép, fel is hagyhat minden reménnyel.

Előbb-utóbb mindenkinek az életében elkövetkezik a megpróbáltatás órája. Mindenkinek megvan a saját gonosz szelleme, amely gyötri és kínozza, és próbára teszi minden erejét.

A látszat és a valóság élesen elkülönül a könyvben, ami érzékletesen mutatja be, mi minden zajlik a felszín alatt, akár a legszokványosabb kapcsolatokban, milyen formákat ölthet a gyász, hogyan formálhat egy közösséget a zsigeri félelem, hogyan árthat az élőknek a holt és mi rejtőzhet egy felvett póz vagy egy jelmez alatt. Egy ilyen kétarcú világban a szégyen ereje egyre nő, egy kis titok is hatalmas vétekké válhat, így nehéz megkülönböztetni a bűnöst és az ártatlant. Legtöbben itt csak bábuk, akiket dróton rángat a saját meggyőződésük, tudatlanságuk. Ahogy az események haladnak előre, egyre kevésbé tudja fegyelmezni magát mindenki, az indulatok felszínre törnek, és a következmények elől nincs menekvés. A kérdés: van-e kiút a megfelelési kényszerből, menekülés az elkövetett bűnök elől, létezik-e felejtés? Lehetséges valóban új életet kezdeni? A válasz ugyanúgy többértelmű, rejtélyes és bonyolult, mint maga a könyv. Az olvasónak magának kell ezekre válaszolnia.daphne_du_maurier_a_manderley-ha_z_asszonya_5.jpg

By BubuMaczkó 2018. július 24.

A kötet a GABO Kiadó gondozásában jelent meg, itt megrendelhető!

A bejegyzés trackback címe:

https://konyvkuczko.blog.hu/api/trackback/id/tr1614132821

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.